Firmy, které nabízejí jakékoliv druhy půjček (spotřebitelské úvěry, na koupi zboží a služeb, hypoteční úvěry, mikropůjčky apod.), už kolikrát nevědí, co by kvůli svému zisku lidem v reklamách nabídly. A týká se to i zprostředkovatelů – osob, kteří provádějí jak přípravu, předjednání, tak doporučení ke sjednání půjček (úvěru).
Tím, že od 1. 12. 2016 vstoupí v účinnost nový zákon č. 257/2016 o spotřebitelských úvěrech, ve kterém zapracovává jak příslušné předpisy EU, tak se konečně zpřísňuje regulace v oblasti reklamy.
Je totiž velice smutné, že v současné době se zadlužují ve velké míře i mladí lidé, tím nemáme na mysli, když si potřebují vyřešit otázku bydlení hypotečním úvěrem. Spíš je smutné, že se lidé zadlužují například kvůli blížícím se vánočním svátkům.
Stručně o novém zákonu č. 257/2016 – o spotřebitelském úvěru:
· smlouva musí mít písemnou formu s povinným obsahem
· poskytovatelé a zprostředkovatelé musí mít licenci od ČNB (povede jejich registr)
· informační povinnost před uzavřením smlouvy
· příznivější podmínky pro možnosti ukončení smlouvy (banka je nesmí vyloučit)
· specifické formy půjček(úvěrů) – týká se to například odložených plateb, povinné výše zálohy, informace o povinném zajištění (hypoteční úvěr) musí mít uvedeny skutečnou hodnotu zboží a výši povinné zálohy
· kontokorent – zde se musí uvádět celková výše úvěru, zajištění + úrokové sazby a jejich pohyblivost
Tento zákon vysloveně zakazuje:
Ø abyjakákoliv propagace byla zavádějící, klamlivá či nejasná
– jakákoliv reklama obsahující libovolný číselný údaj, který se týká nákladů půjčky (úvěru), musí obsahovat název poskytovatele a příklad výpočtu RPSN
Ø je konečně upravena definice RPSN
– to znamená, že způsob výpočtu by měl být sjednocen a co vše do RPSN spadá
(úroky, náklady, provize, pojištění poplatky a jiná plnění, kromě poplatků za notáře = dobu splácení + celkovou výši splátek)
Ø úrok– pokud bude v reklamě uveden, musí být uveden přesně stejným způsobem jako RPSN
– reklama obsahující jakoukoliv doplňkovou službu(například POJIŠTĚNÍ), musí ji mít v této komunikaci popsanou
Peníze se půjčovaly a půjčovat budou. Je to byznys od nepaměti. Mělo by být více informací o tom, aby se lidé naučili finanční gramotnosti. A neustále jim snad zdůrazňovat, že každá půjčka je zátěž, aby se nedostali zbytečně do dluhové pasti. Každý člověk, než si vezme půjčku, tak by si měl tento krok předem důkladně zvážit nebo se poradit s finančním poradcem.